اجرای سقف پیش تنیده

نصب تاندون‌های پیش‌تنیدگی در بتن و تنیده کردن آن‌ها به کارگران و مهندسینی احتیاج دارد که در زمینه عملیات پیش‌تنیدگی آموزش‌دیده و خبره باشند.تاندون‌ها در کنار میلگردهای معمولی روی سقف قرار می‌گیرند. محل قرارگیری تاندون‌ها توسط مهندس طراح تعیین می‌شود. این تاندون‌ها در داخل غلاف‌های پلاستیکی یا فولادی قرار می‌گیرند تا با آب موجود در بتن تماس مستقیم نداشته باشند و دچار خوردگی نشوند.  یک سر تاندون‌ها به کمک انکر گیردار شده و سر دیگر آزاد گذاشته می‌شود. تاندون‌ها از این سر آزاد کشیده می‌شوند (تنیده می‌شوند). در پیش‌کشیدگی استرندها که به آن‌ها تاندون گفته می‌شود تا یک حد از پیش‌ تعیین شده‌ای بین دو انکوریج (انکراژ) کشیده شده یا اصطلاحاً تنیده می‌شوند. این کار پیش از بتن‌ریزی انجام می‌شودهر جایی که درز اجرایی وجود داشته باشد، از کوپلر استفاده می‌شود.

باید تمهیداتی اندیشیده شود تا تاندون‌ها حین عملیات بتن‌ریزی جابجا نشوند. وقتی بتن پس از ۲۰ تا ۳۰ روز به ۷۵ درصد مقاومت خود رسید، تاندون‌ها با کمک جک پیش‌تنیدگی، کشیده می‌شوند. تنیدگی تا وقتی ادامه می‌یابد که نیروی کشش به ۸۰ درصد مقاومت کششی استرندها برسد. برای یک استرند نیم اینچی معمولیِ گرید ۲۷۰، استرند با نیروی ۳۳۰۰۰ پوند کشیده می‌شود. وقتی استرندها تحت تنش کششی قرار ‌گیرند، طول آن‌ها زیاد شده و بتن فشرده (کمپرس) می‌شود.وقتی نیروی کششی به مقدار مناسبی رسید، فولاد پیش‌تنیدگی در محل خود مهار می‌شود. انکرها برای اتصالات مکانیکی دائمی طراحی شده‌اند و باعث می‌شوند فولاد در کشش و بتن در فشار باقی بماند.تاندون‌هایی که از یک طرف اضافه طول دارند بریده می‌شوند و گروت ریزی برای مقابله با جمع شدگی انجام می‌شود

برای مشاهده تصاویر اجرای سقف پیش تنیده می‌توانید به بخش پروژه های سایت مراجعه نمایید. شرکت فام راه بستر، مجری حرفه ای سقف پیش تنیده، و انواع سازه های پیش تنیده در ایران است.

در ادامه مراحل اجرای سقف پیش تنیده به طور خلاصه بیان شده است.

مراحل اجرای سقف پیش تنیده

مراحل اجرای سقف پیش تنیده به ترتیب ذیل می باشد :

1- قالب بندی سقف

این مرحله همانند سقف‌های معمول انجام می شود که البته به علت حدف آویزها، در سیستم پیش تنیدهپیش تنیده با سرعت و راحتی بیشتری صورت می گیرد.

2- آرماتوربندی

حجم آرماتور مورد استفاده در این سیستم به علت حذف شبکه میلگرد بالایی به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

3- نصب ادوات پیش تنیدگی

این بخش با توجه به نقشه‌های اجرایی که توسط متخصین پیش تنیدگی تهیه شده است، توسط نیروهای آموزش دیده صورت می گیرد.

این بخش بسته به نوع سیستم پیش تنیده ( چسبیده یا نچسبیده) متفاوت خواهد بود.

4- بتن ریزی

5- عملیات کشش

پس از اینکه بتن به مقاومت مطلوب رسید، کابل‌ها از یک یا دو طرف بسته به شرایط، توسط جک و پمپ مخصوص، کشیده می شوند.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات مراحل پیش تنیدگی لطفا ویدئوی زیر را مشاهد بفرمایید.