پیش تنیدگی

سایر کاربردهای پیش تنیدگی

پیش تنیدگی در مخازن

مخازن پیش تنیده بتنی از دهه ها پیش مورد استفاده قرار گرفته اند.کشور آمریکا اولین کشوری بود که از فناوری پیش‌تنیدگی در مخازن استفاده کرد. امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته و همچنین کشور ما ایران، مخازن بتنی پیش‌تنیده برای ذخیره مایعات در مناطق با خطر لرزه خیزی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین با استفاده از روش‌های خاص پیش‌تنیدگی می‌توان ترک خوردگی بتن مخازن بتنی را تا حد زیادی بهبود بخشید. از مخازن بتنی پیش‌تنیده برای نگه‌داری مایعات با دمای بالا و گاز مایع استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای عملی پیش‌تنیدگی در مخازن را می‌توانید از لینک زیر مشاهده بفرمایید:

مخازن پیش تنیده

پیش‌تنیدگی در سدها

از سال 1930، از پیش‌تنیدگی به منظور مقابله با آپلیفت و افزایش پایداری کلی سدها استفاده شده است. همچنین برای مقاوم سازی سدها از جمله افزایش مقاومت سازه ای و یا هنگامی که افزایش‌هایی در ابعاد سد مد نظر است، از پیش‌تنیدگی استفاده می‌شود. معمولا پیش تنیدگی در سدها به صورت پس کشیده اجرا می‌شود. از لینک زیر می‌توانید تصاویر اجرایی پیش‌تنیدگی در سدها را مشاهده کنید:

پیش تنیدگی در سدها

پیش تنیدگی در کف‌های صنعتی

عموما وسایل و تجهیزات سنگینی روی کف‌های صنعتی قرار می‌گیرند. داشتن یک سطح صاف و بدون ترک در کف‌هایی که جرثقیل و ابزارهای سنگین دیگری روی آن‌ها قرار می‌گیرند، از اهمیت زیادی برخوردار است. با استفاده از فناوری پیش‌تنیدگی می‌توان به امر دست یافت. برای ساخت کف‌ صنعتی، ابتدا باید لایه فوقانی خاک به تراکم مورد نظر برسد و آماده سازی شود. سپس سطح با دولایه پلاستیک و نایلون پوشیده شده و سطح به قطعات مختلف تقسیم می‌شود. بعد از این مرحله، تاندون‌های پیش‌تنیدگی در محل خود قرار می‌گیرند و هر قسمت بتن ریزی می‌شود. در مرحله آخر تاندون‌ها کشیده می‌شوند. نمونه‌ای از کاربرد پیش‌تنیدگی در کف‌های صنعتی را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

کف صنعتی پیش‌تنیده

بهسازی با استفاده از پیش‌تنیدگی

پیش‌تنیدگی می‌تواند در اصلاح ضعف‌های مقاومتی و تغییر شکلی در سازه‌ها به طور موثری عمل کند. پیش‌تنیدگی از بسیاری از روش های مقاوم سازی مانند استفاده از ورق‌های FRP عملکرد بهتری دارد. علت این برتری این است که علاوه بر افرایش مقاو‌ت، پیش‌تنیدگی نیروهایی را به سازه وارد می‌کند و شرایط بهره‌برداری آن را نیز (مانند خیز) تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر پیش‌تنیدگی به درستی به کار برده شود، نیروهای فعال آن می‌توانند مدهای گسیختگی سازه را تغییر دهند و در نتیجه تراز ایمنی سازه را ارتفا بخشند.  نمونه‌‌هایی از کاربرد پیش‌تنیدگی در مقاوم سازی و بهسازی سازه‌ها را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

مقاوم سازی و بهسازی با استفاده از پیش‌تنیدگی

پیش‌تنیدگی جهت بازگرداندن قاب لرزه ای به حالت اولیه

پیش‌تنیدگی می‌تواند به عنوان ابزاری جهت بازگرداندن سازه به محل اولیه خود (شاقول شدن) بعد از تغییر شکل‌های غیر خطی ناشی از زلزله به کار گرفته شود. این امر با هدایت و کنترل تغییر شکل‌های غیر ارتجاعی تا مقدار طراحی شده و بهره‌گیری از تاندون‌های پیش‌تنیدگی که در حالت خطی و الاستیک باقی مانده‌اند، جهت بازگرداندن سازه به محل شاقول اولیه صورت می‌گیرد.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا پیش‌تنیدگی کاربردهای بسیار وسیعی دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به سقف های پیش‌تنیده ، پیش‌تنیدگی در پل‌ها اشاره کرد.